Werken met het levensverhaal, een win-win-situatie

 Dag in, dag uit, ben je met je handen in de weer om je cliënten de beste zorgen te geven. Je helpt ze uit bed en bij het douchen en aankleden. Je zorgt ervoor dat hun maaltijd op tijd op tafel komt en ondersteunt hen bij het eten indien nodig. Je houdt hun kamer schoon en je besteedt aandacht aan hun gezondheid. Je werkt ook met je hart, want ‘je menskes’ of ‘gasten’, je ziet ze graag. Je organiseert toffe activiteiten zoals winkelen en koken, knutselen en muziek, en soms een uitstap of bal.
Jammer dat je dit alles aan een hels tempo moet doen. Tijd om echt naar je cliënten te luisteren is er zo weinig. Je hebt nu al moeite om alles rond te krijgen.
Is dit herkenbaar voor jou? Vliegen jij en je collega”s voortdurend van hot naar her? Moet men je dus zeker niet met een levensverhaal om de oren zwaaien?

Een ander verzorgen doe je met je handen en je hart, én met zijn verhalen.

Ik heb goed nieuws! Werken met het levensverhaal hoeft geen extra tijd te kosten. Op termijn kan je er zelfs tijd door winnen. Het opmaken van een levensverhaal kan ingebed zijn in de werking, net zoals het krantenuurtje en de kiné. En luisteren, echt luisteren, is een houding. Het kan vaak tussendoor, tijdens het wassen en aankleden bijvoorbeeld of onderweg naar een activiteit. Je kan de cliënt vragen of je wat hij op zulke momenten vertelt in zijn levensverhaal mag opnemen.

De overheid verplicht voorzieningen om een levensverhalen op te maken. Vaak blijven deze ‘verhalen’ beperkt tot een opsomming van feiten. Pas als je echte verhalen verzamelt, wordt het levensverhaal een superhandige tool bij de zorg. Het biedt dan voordelen voor de cliënten én het personeel.

Ik zet ze op een rijtje:

Voor de cliënten:

  • Kleine en grote momenten in iemands leven maken deze mens tot wie hij vandaag is. Daarom halen we zo graag herinneringen op. Ze geven zin aan ons leven. Door terug te blikken vinden mensen de kracht om vooruit te gaan. Het geeft hen de energie om hun toekomst in handen te nemen.
  • Mensen beleven niet alleen veel plezier aan het vertellen zelf. Doordat er naar hen geluisterd wordt, voelen ze zich weer meer mens. Hun eigenwaarde wordt versterkt. Het verbetert hun gevoel van welzijn.
  • Praten over het leven helpt dingen verwerken en zijn levensweg gemakkelijker aanvaarden. Het stimuleert om terug te kijken en vooral het positieve te onthouden. Het is dus helend. Mensen die hun levensverhaal hebben opgemaakt zijn minder vaak depressief.
  •  Wanneer mensen zelf geen woorden meer kunnen vinden (bv. bij dementie), geeft het levensverhaal hen hun eigen woorden en herinneringen terug. Door herinneringen op te halen worden ze gelijk naar het nu gebracht.

Voor het personeel:

  • Voor zorgverstrekkers is een levensverhaal handig. Het biedt inzicht in het verleden van de cliënt en is zo een houvast om zorg op maat te kunnen bieden. Een bepaalde gedragsproblematiek is vaak ook beter te begrijpen a.d.h.v. het levensverhaal en dat maakt het gemakkelijker er gepast op in te spelen.
  • Doordat je je gemakkelijker kan inleven kan je beter inspelen op situaties en bepaalde problemen of lastig gedrag vaak voorkomen.
  • Het is heel bijzonder een kijkje in het verleden van mensen te krijgen, deelgenoot te mogen zijn. Het zorgt voor een betekenisvolle relatie met de cliënt.
  • Routineuze handelingen voer je met meer plezier uit als er een hechte band is tussen jou en je cliënt. Het zorgt voor meer voldoening, meer werkplezier en kan soms zelf een burn-out voorkomen.
  • Alle bovenstaande voordelen zorgen er tegelijk voor dat je tijd wint.

Het levensverhaal is een belangrijk hulpmiddel om zorg op maat te bieden. Het zorgt voor verbinding, gelukkigere cliënten en blijer personeel. Alvast redenen genoeg om er wel mee aan de slag te gaan!

Wil je werken met het levensverhaal, maar heb je er nog vragen bij? Stel ze in een reactie!

FacebooktwitterlinkedinFacebooktwitterlinkedin

Submit a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *